لوکیشن سفر, ایران شناسی

مناطق گردشگری گلستان – گرگان

جاهای دیدنی گرگان

دریاچه گل رامیان

NhpW3roZ76R7LPz9 1547807359202

یکی از جاذبه‌های گردشگری گلستان دریاچه گل رامیان در شهرستان رامیان است. این دریاچه که در سال ۱۳۹۵ در فهرست آثار ملی و طبیعی کشور ثبت شده است، در دسته‌ی عمیق‌ترین دریاچه‌های جهان قرار دارد و بازدید از آن هر طبیعت‌دوستی را سر ذوق می‌آورد.آن چیزی که دریاچه رامیان را از دیگر چشمه‌ها یا دریاچه‌ها متمایز می‌کند، عمق زیاد دریاچه است که باعث شده رنگ آن سبزی تیره و بسیار زیبا باشد. علاوه بر رنگ زیبایش، این دریاچه از سه طرف به کوه‌های جنگلی محدود شده و از یک طرف به زمین‌های کشاورزی و همین موضوع چشم‌انداز اطراف دریاچه را نیز زیبا و دیدنی کرده است. علاوه بر این، رامیان و اطراف آن پر از جاذبه‌های زیبای گردشگری ست که می‌توانید به جز بازدید از چشمه گل آن‌ها را نیز در برنامه گردشی خود قرار دهید.

ویژگی‌های طبیعی و گردشگری دریاچه گل رامیان

چشمه گل رامیان چشمه‌ای بیضی شکل است که اقطار بزرگ و کوچک آن ۹۰ متر و ۷۰ متر هستند. این چشمه‌ی آهکی که مساحتی در حدود ۷۲۰ مترمربع دارد، در اثر فرونشست تشکیلات آهکی خاک شکل گرفته و عمق آن در حال حاضر در حدود ۸۰ متر است. عمق زیاد این دریاچه باعث رنگ سبز تیره‌ی آن شده که یکی از اصلی‌ترین جذابیت‌های این دریاچه به حساب می‌آید. آب سرد این چشمه از کف آن می‌جوشد و از هیچ منبع دیگری آب به درون آن ریخته نمی‌شود. خروجی آب چشمه نیز به رودخانه قره‌چای که یکی از شاخه‌های گرگانرود است، ریخته می‌شود و از آن طریق زمین‌های کشاورزی و شالیزارهای اطراف را سیراب می‌کند.
با اینکه دریاچه گل رامیان یک استخر طبیعی ست و در نگاه اول شناکردن در آن و شیرجه زدن در آب عمیق آن بسیار وسوسه‌برانگیز به نظر می‌رسد، اما این را باید بدانید که این استخر طبیعی به هیچ عنوان مکان خوبی برای شناکردن نیست و احتمال غرق شدن در آب آن حتی برای شناگران حرفه‌ای نیز زیاد است. دلیل این امر سرد بودن بیش از حد آب و بالا بودن فشار آب در عمق آن است.

در دریاچه رامیان ماهیان متنوعی از جمله سیاه ماهی، ماهی سفید رودخانه‌ای، و ماهی آبر نوئیدز دیده می‌شوند. در این میان ماهی سفید رودخانه‌ای وفور بیشتری دارد و توسط محلی‌ها با قلاب صید می‌شود.

پیشینه دریاچه گل رامیان

دریاچه گل رامیان پیشینه‌ای تاریخی دارد و در اسناد و مدارک دوران صفویه و قاجار از آن به عنوان «کبود استخر» یاد شده. در برخی منابع هم آن را «دالان بهشت» و «پلنگ سره» خوانده‌اند. دریاچه در روزگار قدیم عمقی در حدود ۴۰ متر داشته اما به مرور زمان و با نشست هرچه‌ بیشتر خاک عمق آن بیشتر و بیشتر شده تا جایی که امروزه به ۸۰ متر رسیده است. در این منطقه اقوام ترک‌زبان ایل گرایکی زندگی می‌کردند و این دریاچه را به دلیل عمق زیاد آن «گل» می‌خواندند. گل که در زبان ترکی گوئل خوانده می‌شود به معنای گود و عمیق است. در برخی منابع زبان‌شناسی ریشه این واژه را آرامی تشخیص داده‌اند و گفته‌اند که معنای گل در واقع «چشمه جوشان» است.

چگونه به دریاچه گل رامیان برویم؟

دریاچه گل رامیان در ۵ کیلومتری جنوب شهرستان رامیان در استان گلستان و در مسیر جاده رامیان-النگ قرار دارد. دریاچه در دامنه کوه تپه‌آرام واقع شده و درشرق آن رودخانه قره چای جریان دارد. برای رسیدن به دریاچه گل رامیان می‌توانید سفر خود را از شاهرود آغاز کرده و در مسیر خود به سمت آزادشهر به دریاچه گل رامیان برسید و یا از گرگان ۸۵ کیلومتر راه را به سمت رامیان طی کنید تا به دریاچه برسید. دریاچه گل رامیان از جاده اصلی تهران به مشهد نیز تنها یک کیلومتر فاصله دارد.

برای دریافت لوکیشن این دریاچه می توانید از لینک زیر استفاده کنید.

https://goo.gl/maps/tsZsh6j8Kcw96cbUA

برای اقامت در رامیان نیز می توانی از اقامتگاه‌های سنتی و بوم‌گردی موجود در رامیان مانند خانه ابریشم و اقامتگاه بوم‌گردی جیرا شب استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید