لوکیشن سفر, ایران شناسی

مناطق گردشگری گلستان – گرگان

جاهای دیدنی گرگان

آبشار کبودوال علی آباد کتول

f35d809299df59b6b6a25eda
آبشار کبودوال علی آباد کتول

منطقه علی‌آباد کتول در منطقه‌ای کم‌ ارتفاع قرار گرفته که وجود جنگل‌های کوهستانی در کنار آن و تپه‌های اطراف باعث شده آب و هوای این خطه معتدل و دلپذیر بوده و انتخاب مناسبی برای استراحت و تفریح گردشگران باشد.آبشار کبودوال در دل جنگل‌های انبوه هیرکانی پنهان شده است. جنگل‌های هیرکانی یکی از زیباترین جنگل‌های ایران است که علاوه بر زیبایی و جاذبه‌های گردشگری‌اش، زیست محیط گونه‌های جانوری و پوشش‌های گیاهی متنوعی نیز به شمار می‌آید و از این جهت دارای اهمیت بسیار بالایی ست.

در دل این جنگل انبوه جریان آبشار کبودوال از بالای صخره‌ای بلند و خزه بسته منظره‌ی بی‌نظیری ساخته است. مسیر رسیدن به آبشار کبودوال یکی از منحصر به فردترین مسیرهای پیاده‌روی و جنگل نوردی ست که در حدود ۵ کیلومتر طول دارد و از دل جنگل‌ و رودخانه می‌گذرد تا شما را به پای آبشار برساند. در طول مسیر، رودخانه‌ی کبودوال و آبشارهای کوچک و بزرگ دیگری نیز دیده می‌شوند. اگر می‌خواهید در فصل گرما در حوضچه‌های پای آبشارها آب‌تنی کنید حتماً لباس اضافه همراه داشته باشید. آب آبشار بر روی صخره‌ای تمام خزه‌ای جاری می‌شود و رنگ سبز صخره باعث شده که آبشار تلألوئی زیبا داشته باشد. ارتفاع این آبشار ۱۲ متر است و آب آن یکی از پاک‌ترین آب‌های جاری ایران به حساب می‌آید.

کبودوال پاک‌ترین آب جاری ایران

آب آبشار کبودوال از چشمه‌های بالادست کوه جاری می‌شود. آب این چشمه‌ها پس از آن که مستقیم از دل زمین می‌جوشد، جاری ‌شده و هیچ آب دیگری اعم از رودخانه‌های دائمی یا فصلی به آن نمی‌ریزد. همین موضوع باعث شده که این آب بسیار زلال و شفاف و قابل شرب باشد. واژه کبودوال در گویش کتولی از دو کلمه کبود به معنای آبی و وال به معنای جوی آب تشکیل شده و به دلیل شفافیت و درخشندگی این آب، محلی‌ها به آن کبودوال می‌گفتند.

چگونه به آبشار کبودوال علی آباد کتول برویم؟

آبشار کبودوال در حدود ۴۸ کیلومتری گرگان قرار دارد و برای رسیدن به آن باید در جاده گرگان به سمت بجنورد در حدود ۴۰ دقیقه پیش بروید. می‌توانید از جاده کمربندی علی‌آباد کتول وارد جاده کبودوال شوید. یا اگر از خود شهر علی‌آباد عازم آبشار هستید، در حدود ۵ کیلومتر از شهرستان علی‌آباد کتول در مسیر جنوب شرقی خارج شوید و در جاده کبودوال پس از عبور از سد خاکی زرین گل حدود ۵ کیلومتر راه طی کنید تا به ورودی کبودوال برسید. در این مکان می‌توانید ماشین خود را در پارکینگ پارک کنید و بعد از چند دقیقه پیاده‌روی به مسیر پلکانی به سمت آبشار برسید. بعد از طی کردن ۳۲۰ پله سنگی در دامنه کوه هارون به جنگل‌ انبوهی برمی‌خورید که در عمق دره‌ی آن آبشار زیبای کبودوال خودنمایی می‌کند.

برای استفاده از لوکیشن از لینک زیر استفاده کنید

https://goo.gl/maps/TrLXzf7DUAM8gLwQ6

دیدنی های نزدیک به آبشار کبودوال علی آباد کتول

• دریاچه و سد خاکی زرین گل (سد کبودوال): این دریاچه زیبا در فاصله ۲ کیلومتری از آبشار کبودوال قرار دارد و برای رسیدن به آن در جاده کبودوال قبل از رسیدن به عوارضی باید به سمت دریاچه بروید.
• آبشار آلامن: در فاصله ۲۴ کیلومتری از آبشار کبودوال
• دهستان زرین گل و آبشار چلم زرین گل: در فاصله ده کیلومتری علی‌آباد کتول و در فاصله ۱۱ کیلومتری آبشار
• روستای چلی سفلی و آبشار چلی: در فاصله ۱۸ کیلومتری شهر فاضل‌آباد علی آباد کتول و در فاصله ۳۰ کیلومتری آبشار کبودوال

بآبشار کبودوال دارای امکانات رفاهی مانند سرویس‌ بهداشتی، نگهبانی، دکه، بوفه، سوپرمارکت، آلاچیق و سکوی استراحت، محوطه برق‌رسانی‌شده و نمازخانه است و اگر اهل کمپ کردن در دل طبیعت هستید، می‌توانید در خود جنگل چادر بزنید و از امکانات رفاهی محوطه استفاده کنید. اما اگر به دنبال اقامتگاهی مجهز می‌گردید می‌توانید از اقامتگاه‌های علی‌آباد کتول استفاده کنید.

 اقامتگاه بومگردی کبودوال که در فاصله ۶ کیلومتری آبشار قرار دارد یکی از نزدیکترین گزینه‌ها به آبشار کبودوال است که در روستای کردآباد علی‌آباد کتول قرار دارد. علاوه بر این، می‌توانید از دیگر اقامتگاه‌های موجود در علی آباد کتول استفاده کنید:
• اقامتگاه بومگردی ریگ چشمه علی آباد کتول: ۳۴ کیلومتری آبشار. ۲۷ کیلومتری شهر علی آباد کتول، روستای ریگ چشمه
• اقامتگاه بومگردی دادا و دده علی آباد کتول: ۳۰ کیلومتری آبشار و در فاصله ۱۸ کیلومتری شهر فاضل آباد
• هتل نگارستان : علی‌آباد کتول
• هتل کانیار علی‌آباد کتول.

دیدگاهتان را بنویسید