لوکیشن سفر, ایران شناسی

مناطق گردشگری گلستان – گرگان

جاهای دیدنی گرگان

جنگل توسکستان گرگان

2c7430f5070ec2bcb94bd158 edited
جنگل توسکستان

 جنگل توسکستان با جاده رویایی و زیبایی که دارد در کشور شناخته شده است. درختان بلوط و توسک با قدمت بالا و عمری طولانی در این جنگل قد کشیده‌اند. جنگل توسکستان بخشی از پارک بزرگ هیرکانی است که این پارک به تازگی به عنوان پارک ملی ثبت شده است. جنگل‌های جهان‌نما نیز در همسایگی جنگل توسکستان قرار دارند و یکی از مکان‌های زیبایی است که می‌توانید از آن هم دیدن کنید.
امکان اقامت در روستاهایی مانند شاه کوه پایین نیز وجود دارد. در جنگل‌ها، سایه درختان و زمین‌های چمن زیادی در تابستان دیده می‌شود که می‌توانید برای کمپ زدن از آن محیط زیبا استفاده کنید. البته باید به یاد داشته باشید که به دلیل وجود درختان خشک و خاشاک باید سعی کنید که از غذاهای آماده استفاده کنید و از روشن کردن آتش خودداری کنید تا به طبیعت زیبای این منطقه آسیبی وارد نکنید.
بهترین فصلی که می‌توانید از جنگل توسکستان گرگان دیدن کنید همان فصل تابستان و بهار است. البته در فصل‌های دیگر امکان دیدن این مناطق وجود دارد؛ اما به دلیل هوای سرد ممکن است چندان برایتان جذاب نباشد. به‌جز کسانی که عاشق برف بازی و گردش‌های زمستانه هستند.
دشت زیبای سرعلی آباد در قسمت جنوبی توسکستان و در ارتفاعات قرار گرفته است که به دلیل پوشش استپی منطقه و درختان اورس که در آن قرار دارند جلوه بسیار زیبا و هیجان‌انگیز را به منطقه می‌دهد. در غرب آن منطقه جنگل جهان‌نما و در شرق کوه‌های چالچالیان و پیگرد کوه قرار گرفته است. در بخش‌های اطراف هم در کنار این زیبایی طبیعت، باز هم جلوه‌های دیگری از نعمت‌های خداوند را هم می‌توان دید که نشان از قدرت لایزال اوست.

  • جاده توسکستان اگرچه بسیار تماشایی است؛ آن‌قدر شیب و پیچ‌های تند دارد که باید راننده قابلی باشید و خودروی مناسبی زیر پایتان باشد.
  • در مسیر این جاده پمپ بنزین نیست؛ پس با باک پر تردد کنید.
  • مه و امکان تماشای طیف گسترده‌ای از ابرهای جوشان یکی از مزیت‌های گردشگری کم‌نظیر توسکستان هستند.
  • به دل جاده هرجایی که مناسب دیدید، می‌توانید پارک کنید و برای یک پیاده‌روی چندساعته به دل جنگل بزنید.
  • برپایی آتش و بساط کباب را فراموش کنید؛ به این دلیل که درختان جنگل بسیار خشک‌ هستند و احتمال آتش‌سوزی زیاد است. 
  • این منطقه در پاییز بسیار خنک می‌شود و احتمال بارندگی نیز وجود دارد؛ پس لباس گرم به‌همراه داشته باشید.
  • برای اقامت در این منطقه،‌ روستای «شاهکوه پایین» بهترین گزینه است. 

جنگل توسکستان گرگان در ۱۳ کیلومتری گرگان واقع شده است و یکی از جاهای دیدنی گرگان است که سالانه افراد زیادی به آن سفر می‌کنند. اگر از تهران قصد سفر به توسکستان را دارید، می‌توانید وارد جاده هراز شوید و پس از این که از شهرهای ساری، بهشهر به گرگان برسید. از جاده‌ای که به سمت مشهد می‌رود استفاده می‌کنید و حدود چند کیلومتر بعدتر، وارد جاده فرعی این جنگل می‌شوید.

همان‌طور که گفته شد، مناطق گردشگری زیادی در اطراف این جنگل وجود دارند. دیدن روستای شاهکوه پایین، آبشار توسکستان، دشت گرمابدشت، روستای چارباغ، جنگل جهان‌نما و … همگی در اطراف این منطقه واقع شده‌اند و می‌توانید چند روزی را به گردش در جنگل توسکستان گرگان و این نواحی بپردازید.

برای یک گردشگری چند روزه، نیاز دارید تا در این منطقه اتراق کنید. امکان کمپ زدن در جنگل توسکستان گرگان به صورت دسته جمعی وجود دارد؛ البته می‌توانید از اقامتگاه‌های بوم‌گردی، کاروانسرای قزلق هم می‌توانید استفاده کنید. اگر دوست دارید از اقامت راحت‌تری استفاده کنید، اقامت در هتل‌های گرگان هم به شما پیشنهاد می‌شود.
• فاصله تا کاروانسرای قزلق ۳ کیلومتر
• فاصله تا هتل ناهارخوران ۱۵ کیلومتر

دیدگاهتان را بنویسید