لوکیشن سفر, ایران شناسی

مناطق گردشگری گلستان – گرگان

جاهای دیدنی گرگان

جزیره آشوراده بندر ترکمن

1b0d97138027c50593286e3f 1
جزیره آشوراده بندر ترکمن

یکی از این بنادر مهم تجاری که در قسمت شرقی ساحل دریای خزر قرار دارد بندر ترکمن است. بندر ترکمن در استان گلستان به دلیل جاذبه‌های متنوعی که دارد، مقصد بسیار خوبی برای گردشگری به حساب می‌آید. یکی از زیباترین این مکان‌ها که در این مطلب می‌خواهیم آن را به شما معرفی کنیم جزیره آشوراده در بندر ترکمن است که تنها جزیره دریای خزر به حساب می‌آید.

 آشوراده، تنها جزیره ایرانی دریای کاسپین، منطقه‌ای خالی از سکنه و متروک در استان گلستان است. هر سال، هزاران گردشگران برای بازدید از این جزیره منحصربه‌فرد و گشت و گذار در این منطقه تاریخی به بندر ترکمن سفر می‌کنند و با قایق، خود را به جزیره می‌رسانند. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با جزیره آشوراده بیشتر آشنا کنیم.

جزیره آشوراده در ۱۰ کیلومتری بندر ترکمن واقع شده است و تنها ۴۰ کیلومتر با گرگان فاصله دارد. این جزیره از شمال به دریاچه کاسپین، از شرق به تنگه‌ای باریک به نام «تنگه چپق‌اوغلی»، از غرب به کانال طبیعی خزینی و ادامه شبه جزیره میانکاله و از جنوب به خلیج گرگان منتهی می‌شود. طول جغرافیایی آشوراده، ۵۳۸,۵۰۰ و عرض جغرافیایی آن ۳۶۸,۳۳۳ است. این جزیره، یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی بندر ترکمن به حساب می‌آید که هر سال گردشگران زیادی از آن دیدن می‌کنند.

جزیره آشوراده از چند جهت دارای اهمیت است. این جزیره در سال ۱۳۵۴، به‌عنوان یکی از ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره در جهان (مناطق حفاظت‌شده‌ زیستی بین‌المللی) معرفی شد و به ثبت جهانی رسید. جزیره آشوراده، یکی از مهم‌ترین تالاب‌های جهان در لیست کنوانسیون جهانی رامسر است و به‌عنوان یکی از ۵۹ منطقه‌ بین‌المللی ذخایر طبیعی ثبت شده (در سال ۱۳۵۹) و مهم‌ترین پناهگاه‌های حیات وحش ایران شناخته می‌شود.

برخی مورخان بر این باور هستند که آشوراده در واقع همان جزیره «آبسکون» بوده است که سلطان محمد خوارزمشاه در زمان حمله مغول به ایران، به آن گریخت و در سال ۱۲۲۰ میلادی بر اثر بیماری در همین جزیره درگذشت.

آشوراده، آشور آده یا آشیر آداسی در زبان ترکمنی، دارای دو بخش آشیر (آشور) و آدا (جزیره) و به‌معنای «جزیره آشور» است. این جزیره در میان ترکمن‌ها با نام «مال آشیر» نیز مشهور است؛ زیرا در گذشته‌های دور، آشوراده در نظر دامداران ترکمنی اهمیت ویژه‌ای داشت. آن‌ها در گذشته دام‌های خود را از ساحل با قایق برای چرا به جزیره می‌بردند. در زبان ترکمنی، «مال» به‌معنای «دام» و «آشیر» به‌معنای مصدری «رساندن» استآشوراده در دوره حکومت صفویان به‌عنوان یک شکارگاه مورد توجه قرار می‌گیرد و دربار، دژها و قلعه‌هایی برای اقامت در این جزیره می‌سازد. البته باید بدانید که به نام آشوراده برای این جزیره تا قبل از دوره حکومت قاجار در هیچ کتاب تاریخی یا سفرنامه‌‌ای اشاره نشده است. در دوره قاجار، حوادث مهمی در آشوراده اتفاق می‌افتد و نام این جزیره از آن زمان به بعد در بسیاری از منابع تاریخی با نام آشوراده دیده می‌شود.

برای دسترسی به جزیره آشوراده باید به بندر ترکمن بروید و از آنجا از طریق قایق، خودتان را به جزیره برسانید. از اسکله بندر ترکمن با قایق، تنها  ۱۰ دقیقه تا جزیره راه دارید. بلیط قایق‌های جزیره آشوراده به‌صورت رفت و برگشت به فروش می‌رسد و شما می‌توانید ساعت بازگشت خود را با آن‌ها تنظیم کنید. به این ترتیب، مدت زمان گشت و گذار در جزیره به انتخاب خود شما است و می‌توانید هر ساعتی که دوست داشته باشید، به اسکله برگردید.

دیدنیهای اطراف جزیره آشوراده

  • تالاب میانکاله؛ بهشت پرنده نگران
  • بازارچه ساحلی بندر ترکمن
  • دوشنبه بازارهای بندر ترکمن
  • منطقه تاريخی گميشان
  • بندر گز

دیدگاهتان را بنویسید